

Лілія Овдійчук провела семінар-практикум з теми «Особливості застосування стратегій критичного мислення під час вивчення української літератури у ЗЗСО»
5 грудня 2024р. у Шпанівському центрі професійного розвитку педагогічних працівників під час семінару-практикуму вчителі української мови та літератури опрацьовували теорію і практику застосування методів критичного мислення: «товстих і тонких запитань», бортового журналу, графічних систематизаторів під час вивчення біографії письменника, аналізу художнього твору.

У процесі перегляду мультимедійної презентації «Улас Самчук як особистість в контексті доби» словесники виконували практичні завдання, заповнюючи бортовий журнал, створюючи власний літературно-психологічний портрет нашого українського Гомера.
Учасники семінару критично осмислювали першоджерельні тексти – уривки зі «Щоденника» Олеся Гончара – за такими чинниками: світогляд, характер, сфера діяльності, освіта, захоплення та обдарування. Філологи зробили багато відкриттів із записів «всесвітнього інтелектуала», звернули увагу на суголосність його думок сучасним реаліям, де триває екзистенційна війна. Адже на кону – доля української нації. За неї боровся на фронті зі зброєю, своїм пером, непохитною громадянською позицією видатний письменник.

Лілія Миколаївна ознайомила вчителів української мови та літератури з проєктом «Топ 7 пісень на слова І. Франка», зокрема, з поезією «Суд» Івана Франка, яку поклав на музику і виконав у стилі реп відомий виконавець Степан Стук (Кашляючий Ед). Словесники апробували стратегію «тонкі і товсті запитання» для зіставного аналізу поетичного та музичного творів.

Важливий висновок, який зробили слухачі, – необхідно вчити здобувачів освіти ЗЗСО оволодівати методами критичного мислення: виокремлювати головне, аналізувати, зіставляти, формулювати «товсті тонкі» запитання та відповідати на них, перетворювати текстову інформацію на графічну, узагальнювати. Такі навички і компетентності важливі не тільки на уроках української літератури, а й в реальному житті, щоб не стати жертвою ІПСО, адже ми перебуваємо в умовах гібридної війни. Протистояти їй – це бути озброєними словом, критичним мисленням, високою духовністю, щоб тримати тил, поки наші воїни Світла на лінії вогню збройно відстоюють наше право ЖИТИ на нашій українській Богом даній землі.