

15 квітня 2025 для здобувачів ОПП «Середня освіта. Мова і література (англійська)» в освітньому просторі ресурсного центру Window on America РОУНБ відбулась гостьова лекція випускника Кембріджського університету, філолога-дослідника Лоуренса Брауна
"The Limits of Art and Meaning: in Literature, Culture, and Politics – A Ukrainian Perspective"
«Межі мистецтва і смислу: постмодернізм у літературі, культурі й політиці. Погляд крізь українську призму»
Лекція відбулась

в межах вивчення освітніх компонент «Література англомовних країн» й «Сучасна література англомовних країн» та виявилася надзвичайно змістовною, інтелектуально насиченою та водночас доступною для сприйняття. Спікер не лише окреслив основні риси постмодернізму в західному контексті, а й запропонував цікаве порівняння з українськими реаліями — від літературних творів до сучасної політичної риторики та масової культури. Окрему зацікавленість викликало питання про шотландську літературу: яким чином шотландські постмодерні автори, як-от Ірвін Велш, переосмислюють ідентичність у контексті культурної маргінальності та політичної автономії, і чи можна провести паралелі з українським досвідом, зокрема творами Сергія Жадана? Особливу увагу було приділено таким питанням: Як український досвід пострадянської травми, війни та боротьби за ідентичність накладається на постмодерні ідеї фрагментарності, гібридності та іронії;

Як постмодернізм розмиває межі між «високим» і «низьким» мистецтвом — і як це проявляється в українському культурному просторі (від Довженка до Мадонни, від «Океану Ельзи» до треш-естетики в медіа); Чи є постмодернізм адекватним інструментом для осмислення сучасної України, чи варто говорити про постпостмодернізм або нову реальність? Особливо цінним був акцент на тому, як фрагментарність, іронія та гібридність постмодернізму проявляються в українському культурному полі у контексті війни, трансформації ідентичності та боротьби за смисл.

Формат відкритої дискусії створив атмосферу живого діалогу. Студенти активно ставили запитання, ділилися власними прикладами з української культури, дискутували про доречність постмодерністських підходів у часи, коли країна переживає глибокі історичні зміни.
Загалом, лекція не лише розширила знання з теми, а й стимулювала до подальших роздумів і досліджень.